Stoppi laivayhtiöiden tukemiselle ja viinarallille

Valtion ongelmana on jatkuva alkoholimyynnin verojen valuminen ulkomaille, etenkin Viroon. Tässä tilanteessa voimme vain ihmetellä, kuinka valtio toisella kädellä yrittää suitsia viinarallia ja toisella kädellä antaa avokätisiä yritystukia laivayhtiöille.

Ravintoloiden osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta jatkaa vastaavasti edelleen voimakasta laskuaan. Viimeisen 20 vuoden aikana se on pudonnut viidenneksellä, alle 10 prosenttiin kaikesta kulutetusta alkoholista. On tutkittu fakta, että kotona nautittu alkoholi tuo maahamme vähemmän työtä, vähemmän verotuloja ja enemmän surua kuin ravintoloissa nautittuna.

Suomalaiset toivat Virosta syyskuun 2017 ja elokuun 2018 välisenä aikana yhteensä 32 miljoonaa litraa alkoholijuomia. Mikäli ostot olisi tehty Suomessa, olisi niiden arvo ollut 400 milj. euroa ja verotuotot 188 milj. euroa (TAK 12.9.2018).

Hiljattain julkaistun Kauppalehden selvityksen mukaan Viking Line, Tallink Silja ja Finnlines ovat saaneet suoria yritystukia vuosina 2015-2017 yhteensä 165 miljoonaa euroa. Valtio onkin valinnut linjakseen verotuloja ja koko Suomen ravintola-alan työllisyyttä pienentävän yritystukipolitiikan.

Ravintola- ja matkailualassa on valtava potentiaali, jos valtiomme kohdistaisi edes osan laivayhtiölle syytämästään rahasta pienyrittäjille tai höllentäisi ravintoloiden tiukkaa alkoholilainsäädäntöä.

Suomen matkailuala pitää nähdä yhdenvertaisena vientiteollisuuden kanssa. Jotta voisimme olla merkittävä matkailumaa, meillä tulee olla myös sen aito kilpailukyky ja kannattavuus kunnossa. Ravintoloiden alkoholisääntelyä helpottamalla ja esimerkiksi 14 % arvonlisäverokanta alkoholin anniskelussa olisi omiaan lisäämään työllisyyttä, verotuloja ja valvotussa tilassa tapahtuvan kulutuksen osuutta.

Tämä taas toisi uusia investointeja alalle, jotka sitten tyydyttäisivät matkailijoiden tarpeita nykyistä paremmin ja loisivat uusia työpaikkoja. Olen varma siitä, että alalle syntyisi nopeasti upeita turisteja vetäviä Helsingin Löylyn ja Altaan kaltaisia paikkoja, myös tänne Hämeeseen.

Samaan aikaan kannatan Alkon monopoliaseman asteittaista purkamista ja kaikkien alkoholijuomien myynnin siirtämistä luvanvaraiseen vähittäismyyntiin. Alkoholin vähittäismyynti alentaisi kilpailun myötä myös hintoja ja kynnys lähteä Viroon nousisi selkeästi nykyisestä.

Kaikki nämä yhdessä toisivat varmasti lisää työpaikkoja ja verotuloja nimenomaan Suomeen ja Hämeeseen, eivätkä varmasti Viroon. Valtion tuleekin siirtyä alkoholipolitiikassaan kieltolain varjoista lopullisesti nykyaikaan.

 

Mika Walkamo

Yrittäjä ja työnantaja

#tekoja

Vaalinumero: 15

One Reply to “Stoppi laivayhtiöiden tukemiselle ja viinarallille”

  1. Sinänsä olen samaa mieltä näiden ns pahemonopolien purkamisesta. Eivät nuo näytä suomalaisia kauhean hyvin suojelleen, kun alkoholin ongelmakäyttäjiä on 600000 ja peliongelmaisia kolme prosenttia väestöstä, eli eniten Euroopassa. Monopolien hyötyjiä ovat lähinnä monopolien mammuttiorganisaatioiden messeviä palkkioita saavat, sekä kelohuviloissa kestitettävät ”sidosryhmät”.

    Laivayhtiöiden osuus tässä kuviossa ei taas toimi ihan noin, sillä viinaralli on nimenomaan seurausta älyttömästä verotuksesta. Viinarallihan pysähtyy sillä sekunnilla, kun alkoholin hintaero ei enää ole merkittävä. Vaikka laivamatkat olisivat ilmaisia, kukaan ei enää lähtisi hakemaan alkoholia Virosta.

    Laivayhtiöiden tukeminen taas perustuu siihen, että Suomi on valitettavasti pussin perällä, meren takana. Kyseessä on siis eräänlainen tie-infran jatko. Noiden tukien poistaminen voisi johtaa arvaamattomiin seurauksiin muussa elinkeinoelämässä.

    Erityisesti nyt, kun Helsinki jälleen suhmuroi aluepoliittisesti ja torppasi kiinalaisten rahoituksen Espoo-Tallinna -tunneliin, on syytä pitää mielessä, että nuo laivareitit ovat todella pitkään varteenotettavin vaihtoehto monien tavaroiden ja vielä useampien ihmisten liikkumiselle muuhun Eurooppaan. Se Helsingin kautta kulkeva junatunneli ei nimittäin valmistu ikinä ja lautat ovat siis jatkossakin erittäin tärkeä yhdyskäytävä.

Kommentit on suljettu.