Yksi lempisanontojani on, että numerot eivät valehtele. Tiedätte varmaan mihin tällä viittaan, eli tuoreimpiin puoluegallupeihin. Toki, gallupeja ei kannata tuijottaa ja analysoida joka kuukausi, vaan katsoa pidempää aikaväliä. Nyt tilanne on kuitenkin se, että kokoomuksen gallupit ovat olleet karua luettavaa jo pitkään. Siksi voisi olla paikallaan miettiä, että mikä on, kun viesti ei tunnu purevan edes omiin peruskannattajiin.
Aivan kuten yritysmaailmassa, puolueetkaan eivät voi pysyä paikallaan, kun maailma muuttuu jatkuvasti ympärillä. Kilpailu on kovaa, eikä vähiten koronatilanteen ja pääministeri Marinin suosion aallonharjalla olevan SDP:n ja Halla-Ahon taitavasti luotsaamaan perussuomalaisten toimesta. Tekisikin mieli sanoa, että kokoomus ei ole hävinnyt omaa syytään gallupeissa, vaan siksi, että kilpailijat ovat tällä hetkellä taktiikassaan ja viestinnässään yksinkertaisesti parempia.
Kaikista hälyttävintä on kuitenkin se, kun kokoomuksen peruskannattajat, eli yrittäjät ovat alkaneet siirtymään muualle. Tuntuma kentällä on, että puoleen viestinnän punainen lanka on kadonnut. Sote-hässäkkä ja kasvottomien korporaatioiden puolustaminen eivät ole olleet omiaan lisäämään suomalaisten sympatioita. Samoin, ei pelkkä velanotolla pelottelu toimi, kun lähes kaikki muutkin EU-maat ja maailman talousmahdit ovat veloissa korvia myöten. Lisäksi jälkiviisaus korona-asioiden hoidossa tuntuu monista turhanpäiväiseltä.
Missä ovat esimerkiksi selkeät avaukset lukumääräisesti suurille pienyrittäjille? Mikäli kokoomus menettää liikaa asemiaan pienyrittäjien keskuudessa, muuttuu tilanne entistäkin tukalammaksi ja kannatuksen kasvusta voidaan vain haaveilla. Perussuomalaiset onkin ottanut nopeasti kokoomuksen jättämän tilan haltuun pienyrittäjien keskuudessa puhumalla konkreettisesti verojen nostoa vastaan ja heidän asemastaan yhteiskunnassa.
Millä tavalla laskeva trendi voitaisiin sitten katkaista ennen tärkeitä kuntavaaleja? Ensiksikin, kokoomuksen tulisi alkaa puhumaan enemmän konkreettisista, oman peruskannattajaryhmän elämää lähellä olevista asioista. Toisin sanoen, puolueen tulisi palata juurilleen ja alkaa puhutella kaikkia markkinatalouteen uskovia ihmisiä selkeämmin ja konkreettisemmin.
Kannattaa puhua veroista ja siitä miksi niitä ei kannata nostaa. Kannattaa kertoa miksi on tärkeää, että kaikki suomalaiset yritykset pärjäävät. Kannattaa kertoa miksi ihmisiä ei kannata suojella työltä. Kannattaa kertoa välttämättömistä sosiaaliturvan leikkauksista.
Kun perälauta vuotaa sekä vasemmalle että oikealle, kannattaa keskittyä omaan peruskalliokohderyhmään. Viestiä ja viestintää on pakko selkeyttää, jos kuntavaaleissa meinataan pärjätä. Kun kilpailijat lisäävät kierroksia, kokoomuksen tulisi lisätä niitä tuplasti.
Vanha totuus urheilumaailmasta on, että jos et pelaa voittaaksesi vaan välttääksesi tappion, häviät varmasti. Onneksi meillä on vielä aikaa kääntää kurssi.
Mika Walkamo
Yrittäjä ja työnantaja
#tekoja