Mikä on, kun kokoomuksen viesti ei pure?

Yksi lempisanontojani on, että numerot eivät valehtele. Tiedätte varmaan mihin tällä viittaan, eli tuoreimpiin puoluegallupeihin. Toki, gallupeja ei kannata tuijottaa ja analysoida joka kuukausi, vaan katsoa pidempää aikaväliä. Nyt tilanne on kuitenkin se, että kokoomuksen gallupit ovat olleet karua luettavaa jo pitkään. Siksi voisi olla paikallaan miettiä, että mikä on, kun viesti ei tunnu purevan edes omiin peruskannattajiin.

Aivan kuten yritysmaailmassa, puolueetkaan eivät voi pysyä paikallaan, kun maailma muuttuu jatkuvasti ympärillä. Kilpailu on kovaa, eikä vähiten koronatilanteen ja pääministeri Marinin suosion aallonharjalla olevan SDP:n ja Halla-Ahon taitavasti luotsaamaan perussuomalaisten toimesta. Tekisikin mieli sanoa, että kokoomus ei ole hävinnyt omaa syytään gallupeissa, vaan siksi, että kilpailijat ovat tällä hetkellä taktiikassaan ja viestinnässään yksinkertaisesti parempia.

Kaikista hälyttävintä on kuitenkin se, kun kokoomuksen peruskannattajat, eli yrittäjät ovat alkaneet siirtymään muualle. Tuntuma kentällä on, että puoleen viestinnän punainen lanka on kadonnut. Sote-hässäkkä ja kasvottomien korporaatioiden puolustaminen eivät ole olleet omiaan lisäämään suomalaisten sympatioita. Samoin, ei pelkkä velanotolla pelottelu toimi, kun lähes kaikki muutkin EU-maat ja maailman talousmahdit ovat veloissa korvia myöten. Lisäksi jälkiviisaus korona-asioiden hoidossa tuntuu monista turhanpäiväiseltä.

Missä ovat esimerkiksi selkeät avaukset lukumääräisesti suurille pienyrittäjille? Mikäli kokoomus menettää liikaa asemiaan pienyrittäjien keskuudessa, muuttuu tilanne entistäkin tukalammaksi ja kannatuksen kasvusta voidaan vain haaveilla. Perussuomalaiset onkin ottanut nopeasti kokoomuksen jättämän tilan haltuun pienyrittäjien keskuudessa puhumalla konkreettisesti verojen nostoa vastaan ja heidän asemastaan yhteiskunnassa.

Millä tavalla laskeva trendi voitaisiin sitten katkaista ennen tärkeitä kuntavaaleja? Ensiksikin, kokoomuksen tulisi alkaa puhumaan enemmän konkreettisista, oman peruskannattajaryhmän elämää lähellä olevista asioista. Toisin sanoen, puolueen tulisi palata juurilleen ja alkaa puhutella kaikkia markkinatalouteen uskovia ihmisiä selkeämmin ja konkreettisemmin.

Kannattaa puhua veroista ja siitä miksi niitä ei kannata nostaa. Kannattaa kertoa miksi on tärkeää, että kaikki suomalaiset yritykset pärjäävät. Kannattaa kertoa miksi ihmisiä ei kannata suojella työltä. Kannattaa kertoa välttämättömistä sosiaaliturvan leikkauksista.

Kun perälauta vuotaa sekä vasemmalle että oikealle, kannattaa keskittyä omaan peruskalliokohderyhmään. Viestiä ja viestintää on pakko selkeyttää, jos kuntavaaleissa meinataan pärjätä. Kun kilpailijat lisäävät kierroksia, kokoomuksen tulisi lisätä niitä tuplasti.

Vanha totuus urheilumaailmasta on, että jos et pelaa voittaaksesi vaan välttääksesi tappion, häviät varmasti. Onneksi meillä on vielä aikaa kääntää kurssi.

Mika Walkamo
Yrittäjä ja työnantaja
#tekoja

Maksuton julkinen liikenne Hämeenlinnan seudulle!

 

Hämeenlinnan sijainti vahvasti kasvavien Helsingin ja Tampereen välissä on meille uhka ja mahdollisuus. Tällä hetkellä se on enemmän uhka, sillä Hämeenlinna näyttää olevan tätä tahtia muutaman vuoden päästä muuttotappioalue.

Hämeenlinnan seudulla jo pitkään jatkunut asuntojen hintojen lasku on saatava loppumaan. Kuntalaisten omaisuus hupenee silmissä, kun asunnot menettävät arvonsa kysynnän hiipuessa. Negatiivisen kehityksen pysäyttämiseksi on tehtävä rohkeita avauksia.

Kuntapäättäjät vääntävät vuodesta toiseen samoista asioista ja ratkaisevia avauksia ei tapahdu. ”Ollaan hiljaa ja saadaan kalaa” -asenteella ei valitettavasti Hämeenlinnan seudun vetovoimaa lisätä. Kaupunkien väliseen kilpailuun asukkaista ja yrityksistä pätevät samat säännöt kuin yritystenkin välillä. Se kuka erottautuu massasta, pärjää aina kilpailussa – myös isompia vastaan.

Nostettaisiinko siis Hämeenlinnan seutu kerralla koko Suomen ja median puheenaiheeksi erityisen positiivisessa mielessä? Ehdotukseni on, että muutetaan Hämeenlinnan seudun julkinen liikenne kokonaan maksuttomaksi! Näin luotaisiin uusi ja raikas brändi asukkaistaan ja ympäristöstään välittävästä kaupungista, joka katsoo rohkeasti tulevaisuuteen.

Maksuttomasta joukkoliikenteestä on saatu kokemuksia viimeksi Tallinnassa, jossa hyvin toimiva maksuton julkinen liikenne toi koko Tallinnan alueelle hetkessä lisää vetovoimaa, asukkaita ja yrityksiä. Luonnollisesti vetovoiman ja asukasluvun kasvaessa myös yrityksille syntyy tarvetta tehdä investointeja alueelle.

Maksuttomuuden lisäksi julkisen liikenteen kalustoa pitäisi tietysti lisätä ja reittejä laajentaa kattamaan syrjemmässäkin olevia Hämeenlinnan seudun alueita. Osa reiteistä voitaisiin korvata myös yhteiskäyttöautoilla, jotka olisivat esimerkiksi sähköautoja tai ladattavia hybridejä.

Ilmainen julkinen liikenne maksaisi Hämeenlinnan seudulla noin 2,5 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä tarkoittaisi 0,25 %:n veroäyrin nostoa, mikäli ilmainen joukkoliikenne ei toisi alueelle yhtään lisää verotuloja. Vaikka joutuisimmekin nostamaan veroäyriä, johon itse en usko, ihmiset ainakin tietäisivät mihin lisäveroeurot käytetään.

Tiedättekö muuten mitä Tallinnan verotuloille tapahtui maksuttoman julkisen liikenteen päätöksen jälkeen? Ne kasvoivat reilusti.

Rohkeasti Hämeen puolesta.

Mika Walkamo
Yrittäjä ja työnantaja
#tekoja

Miksi kukaan ei puolusta tarjoilijaa?

UPM:n Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta uutisoitiin elokuussa. Sulkemisen takia runsas 400 ihmistä menettää työpaikkansa.

Mitä tekee kiireinen pääministerimme? Rientää Jämsään kritisoimaan UPM:ää isänmaallisuuden puutteesta ja puolustamaan työttömäksi jääviä. Media seuraa perässä, eikä kenellekään jää epäselväksi Marinin kanta.

Olen Marinin kanssa täysin samaa mieltä: tehtaan sulkeminen on murheellinen päätös. Irtisanomiset ovat äärimmäisen raskaita uutisia työntekijöille ja heidän perheilleen. Silti, miksi ketään ei kiinnosta, kun suuri suomalainen ravintolakonserni joutuu aloittamaan 1300 henkilöä koskevat yt-neuvottelut?

Kevään alussa korona löi reippaalla avokämmenellä matkailu- ja ravintola-alaa molemmille poskille. Kun kesällä ravintolat saivat vihdoin avata ovensa, jokainen yrittäjä teki kaikkensa, jotta ravintoloissa olisi turvallista asioida. Tämä aiheutti sekä lisätyötä että lisäkustannuksia, mutta ovatko yrittäjät valittaneet? Eivät. Tärkeintä on ollut, että toiminta saadaan edes jollain tavalla turvattua ja työntekijöiden työpaikat säilytettyä. Kaikki on tehty niin oikein ja niin huolellisesti, kuin vain ikinä on pystytty.

Keväästä ja kesästä selvittiin. Silti matkailu- ja ravintola-alan yrittäjille kaadetaan taas lisää kylmää vettä niskaan uusilla rajoituksilla.

Dominonappuloiden kaatuminen on helppo ennustaa: jos ravintolat eivät saa toimia niin normaalisti kuin mahdollista, ne eivät selviä syksystä. Ja jos ravintolat eivät selviä syksystä, silloin kauhukuvat irtisanomisista ja konkursseista käyvät toteen. Vaarana on, että 20 000 matkailu- ja ravintola-alan työntekijää jää työttömäksi. Siksi tuntuu vähintäänkin erikoiselta, että työväenpuolueena tunnettuja demareita tämä ei juuri tunnu kiinnostavan. 

Mikä ihmeen sotien jälkeinen ajattelutapa on sellainen, että muka vain tehtaat tarjoavat työpaikkoja? Yksittäisen suljettavan tehtaan perässä juostaan Keski-Suomeen, mutta samaan aikaan matkailu- ja ravintola-alan ahdinko ei herätä minkäänlaisia tunteita.

Hallituksen olisi vihdoin aika myöntää, että palveluala on Suomessa tärkeä ja merkittävä työllistäjä. Jo nyt se tarjoaa enemmän työpaikkoja kuin elintarviketeollisuus tai maatalous.

Matkailu- ja ravintola-ala on se ala, joka työllistää paljon naisia, nuoria ja maahanmuuttajia. Matkailu- ja ravintola-ala on se ala, joka antaa työpaikan 93 000 ihmiselle Suomessa. Matkailu- ja ravintola-ala on se ala, joka on monelle ensimmäinen työpaikka ja mahdollisuus astua työelämään.

Suomessa toimii tällä hetkellä yli 10 000 ravintolaa, toivokaamme, että määrä on vähintäänkin sama vuoden kuluttua.

Mika Walkamo
Yrittäjä ja työnantaja
#tekoja

Pööli on hyvä, mutta pendelöijä tarvitsee myös maksuttomia vaihtoehtoja

Asemanrantaan nousi uusi pysäköinti- ja palvelulaitos Pööli. Pöölin palvelutarjonta on laaja ja moderni: vartiointi 24/7, lukitut pyöräparkit, sähköautojen latauspisteet, autonrenkaiden säilytys- ja vaihtomahdollisuus ja niin edelleen. Hyvä pysäköintitalo ja varmasti tarpeellinen.

 

On silti harmillista, että pendelöijä pakotetaan jättämään auto työpäivän ajaksi Pööliin, ja tietenkin maksua vastaan. Vaihtoehtoa ei ole. Pendelöijältä on viety käytännössä kaikki ilmaiset parkkipaikat rautatieaseman ympäriltä. Neljän tunnin kiekkopaikat kadunvarrella ovat huono vitsi toisessa kaupungissa työskentelevälle.

Miettikääpä valtuutetut nyt vielä kerran. Pendelöijät tuovat tärkeitä veroeuroja Hämeenlinnaan. Tarjoammeko heille kiitokseksi vain maksullisia parkkipaikkoja? Hämeenlinnalla olisi kaikki mahdollisuudet tehdä maksuttomasta pysäköinnistä vaikka kilpailuetu ja houkutella sen avulla tänne uusia työssäkäyviä asukkaita. Nykyisellä taktiikalla täältä karkaavat kohta loputkin pendelöivät asukkaat. Maksuttomia parkkipaikkoja ei nimittäin kerta kaikkiaan ole. 

Autoa ei tietenkään tarvitse saada ilmaiseksi rautatieaseman pääoven eteen. On paljon ihmisiä, joille esimerkiksi kymmenen minuutin kävelymatka on ihan ok, jos parkkeeraus on ilmainen.

 

Nyt kaupunki ei anna edes vaihtoehtoja.

Mika Walkamo
Yrittäjä ja työnantaja
#tekoja

Hämeenlinna on vetovoimainen, koska väki saa asioita aikaan

Kulunut kesäkausi oli Hämeenlinnalle ja sen talousalueelle upea, etenkin monien menestyksekkäiden tapahtumien ansiosta. Kevät alkoi ikimuistoisella HPK:n jääkiekon Suomen mestaruudella ja jatkui Metallican jättikonsertilla sekä lukuisilla muilla juhlilla ja tapahtumilla. Keskiaikafestivaalitkin ylittivät edellisen kävijäennätyksensä melkein 4000 kävijällä.

Tämä huipputapahtumien määrä ei olisi onnistunut ilman tuhansien ihmisten mittavaa henkilökohtaista tai taloudellista panostusta. Me hämeenlinnalaiset olemme valmiita tekemään talkootyötä ja antamaan lahjoituksia. Ei ole niin pientä kortta, etteikö sen kantaminen kekoon olisi arvokasta.

Tämä kesäinen menestys antaa meille aiheen olla ylpeitä omasta rakkaasta kaupungistamme. On helppo nähdä niitä lukuisia positiivisia asioita ympärillämme, jotka mahdollistavat kaupunkimme vetovoiman. Hämeenlinnan tapahtumat tuovat kaupunkiin uusia turisteja ja uutta rahaa alueen kaikille yrityksille, mikä mahdollistaa vastaavasti uudet työpaikat. Lisäksi tapahtumat luovat Hämeenlinnalle hyvää valtakunnallista brändiä elinvoimaisena kaupunkina ja talousalueena – ja tietenkin elävöittävät meidän hämeenlinnalaisten arkea.

Kotimaan matkailussa on tällä hetkellä hyvä meno päällä. Kesäkausi on tuonut sekä meille että koko Hämeenlinnan alueen ravintoloille ja matkailuyrittäjille positiivisia lukuja viivan alle. Esimerkiksi elokuu oli meillä Vanajanlinnassa kaikkien aikojen ennätyskuukausi.

Kiitos teille kaikille, jotka teitte Hämeenlinnan kesäkaudesta ikimuistoisen ja menestyksekkäiden tapahtumien kavalkadin. Te kaikki, jotka olette toimineet järjestäjinä, vapaaehtoisina ja tukijoina eri tapahtumissa, ansaitsette todella kiitoksenne meiltä kaikilta hämeenlinnalaisilta. 

Kiitos on tärkeä sana, ja sen kuuleminen julkisessa keskustelussa on aivan liian harvinaista. Yritetään jatkossa kertoa avoimesti arvostuksemme niille, jotka sen ansaitsevat, myös julkisesti.

KIITOS!

Mika Walkamo
Yrittäjä ja työnantaja
#tekoja